Hoog sensitiviteit is een persoonlijkheids-eigenschap met voor- en nadelen. Je hebt dan een gevoeliger zenuwstelsel. Vanwege diepgaande verwerking in je hersenen zijn hoog sensitieve mensen sneller overprikkeld en ervaren dan eerder stress. Doordat HSP-ers zich anders voelen en tot een minderheidsgroep behoren ( 1 op de 5 mensen is hoog sensitief)  overvalt je regelmatig het gevoel er niet bij te horen. Dat is de reden dat HSP-ers regelmatig toch over hun grenzen gaan. Ze zoeken aansluiting bij niet HSP-ers en willen net zoveel aan kunnen als de anderen. Dat is een bekende valkuil. Als HSP-er heb je veel meer hersteltijd nodig en is het belangrijk je terug te trekken in je eentje. Dit is de reden dat HSP-ers gevoeliger zijn voor Burn-out.  Onder HSP-ers zijn ook verschillen. Niet iedereen is even Hoog sensitief. Je kan ook redelijk sensitief zijn met kenmerken van Hoog sensitiviteit.

Het voordeel is dat je als HSP-er empathisch bent en anderen beter begrijpt. Ook heb je  een groot gevoel voor schoonheid, creativiteit en rechtvaardigheid. HSP-ers zijn echte wereldverbeteraars. Dan is een HSP-er ook nog eens een loyale vriend en werknemer!

Wat te doen bij overprikkeling:

  • Opladen  (je energiehuishouding weer in orde brengen) Zie beneden.
  • Hersteltijd nemen zoveel als je nodig hebt. Elke dag weer.
  • Reflectie: Hoe kan ik nog beter voor mezelf zorgen?!
  • Duidelijk grenzen leren aangeven.
  • Sociale media even helemaal stop zetten.

Hoe laad je jezelf weer op:

  • De natuur in gaan, en bewegen.
  • Alleen thuis zijn en even niets doen.
  • Doe voornamelijk dingen die je leuk vindt en die energie geven.
  • Mijd mensen die negatieve energie geven.
  • Doe iets creatiefs.
  • Meditatie. Mind Reset.
  • Zorg goed voor jezelf en heb compassie met jezelf.
  • Luister naar mooie muziek, filmpje kijken, ect.

Zoek zelf uit wat je het meeste nodig heb op dat moment.