HSP (Hoog Sensitief Persoon)

Sommigen vinden al snel uit dat ze hoog sensitief zijn, bij anderen duurt dit wat langer.

Wat is hoog sensitiviteit?

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1 op de 4 à 5 mensen een Hoog Sensitief Persoon (HSP) is. Als HSP -er heb je een sterke vaardigheid om factoren buiten jezelf waar te nemen en diep te verwerken. Vergelijk je jezelf veel met anderen? Dat kan verhoogde kwetsbaarheid geven voor vermoeidheid verschijnselen en emotionaliteit, met stress als gevolg. Maar het geeft ook tevens een mooie helicopterview dat je maatschappelijke verschijnselen snel doorziet.

Een hoog sensitief of empathisch persoon heeft een sterker ontwikkeld centraal zenuwcentrum dan de gemiddelde mens. Mensen verschillen in hun gevoeligheid. Je kan dan last hebben van verhoogde kwetsbaarheid en lichamelijke klachten vertonen. We werken aan je veerkracht en zelfvertrouwen om hier minder last van te hebben. 

Faalangst gaat hier vaak ook mee gepaard. Jezelf vergelijken met anderen kan perfectionisme en faalangst in gang zetten. Faalangst is goed te reduceren. We versterken de mooie kanten van HSP zijn.

“Mind reset oefeningen zijn een geweldige ondersteuning bij hoog sensitiviteit.”

Kenmerken van hoog gevoeligheid:

  • Groot empatisch vermogen
  • Stemmingen van anderen sneller aanvoelen
  • Hoge gevoeligheid voor geluid en muziek en natuur
  • Intens muziek en kunst kunnen ervaren
  • Gevoelig voor sfeer, sneller vermoeid
  • Veel waarde hechten aan rechtvaardigheid
  • Sneller doorzien van mensen en processen
  • Dienstbaar opstellen, mensen helpen
  • Moeite hebben met grenzen stellen
  • Sterke intuïtie en creativiteit

Zoals je ziet zijn er hele mooie kanten aan HSP maar ook kanten waar je tijdelijk klachten van kan ondervinden. Mijn eigen HSP ervaringen zet ik in om jou te laten groeien We gaan aan de slag met  eigenwaarde en grenzen stellen.  Het is belangrijk om mild voor jezelf te zijn en te leren ontspanning in je dagelijks leven te brengen.